Followers

Thursday, February 17, 2011

Nama mencerminkan diri

Assalamualaikum

apa sebenarnya maksud tajuk di atas...ermm aku teringat cerita drama sempena maulidur rasul baru2 ni " Yang Terpuji " ada tak korang tengok...bila aku hayati maksud cerita tu memang benar nama seseorang itu membawa maksud pada diri sendiri..Nama budak tu AHMAD MUHAMMAD tapi ayah dia panggil mamat...kan ke jauh maksudnya,mamat tu membawa maksud mati..maka matilah jiwa dan rohani anak itu apabila di panggil dengan gelaran mamat..sedangkan nama asalnya membawa maksud yang terpuji..dlm tu dia sgtlah nakal..tp itu dia belakon kenyataanya mmg wujud kan..moga2 anak2 kita terhindar drpd kejahatan

sebab tu lah aku tak suka nak panggil anak2 aku dengan gelaran...nama apa yang aku bagi itulah yg aku panggil..tapi orang lain pulak yang panggil nama anak2 aku mcm2 bunyi dah aku dengar..macam nama aku NURUL HIDAYAH maksud cahaya petunjuk tapi mak aku pulak kata aku xboleh nak bawa nama tu..asyik nangis je masa kecik2 dulu la maka di tukarkan lah nama aku kepada Hanim...ha elok pulak..macam2 lah kan..sebab tu aku kalo cari nama selain sedap disebut dan didengar maknanya pun xlah terlalu berat pada anak aku tu nanti...dan yang sebenar2nya didikan kita juga kenalah cukup baik di dunia mahupun di akhirat..kalo nama dah indah tapi didikan xsempurna xjadi jugakkan...dua2nya perlulah seiring insyaallah akan lahirlah zuriat yang berguna...

2 comments:

A.I said...

Aku pon sama kes ngan kau. Memula dulu mak & abah panggil akak, Izah. Tp aku asyik la melalak. Last2 dowang tukar panggil INTAN. ayoyo..jauh beno dari nama sebenar aku! ;P

ieda said...

sama la dulu kecik2 kut melalak dah rupa org sawan dah hehehe..family ida ni 5beradik 2 org je yg guna nama asal yg lain semua dah bertukar nama..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...