Followers

Sunday, May 24, 2009

Pengalaman bersalinkan bb Aqeef

pengalaman bersalinkan bb Aqeef....

6/5/09 aku rasa bb dlm perut x berapa aktif..dia lebih byk mengeras..aku risaulah kan tp aku
tetap catat pergerakkan bb...alhamdulillah cukup 10x masa pukul 5lebih...besoknyer 7/5/09 : pada hari tu sekali lg bb dlm perut ni x aktif...tp dlm hati kata xpelah mgkin dia tido n ptg2 cikit bgunlah tu...tp sampai ke mlm rsnyer bb mmg x aktif mcm biasa..aku pun msg reen n mtk pendpt dia,dia kata better aku g spital..aku pun tgu laki aku balik keje,mandi n mkn dlm kil 8mlm aku pun gerak g spital serdang...dah register semua aku pun masuk dlm utk di cek doc ya allah dekat 2jam aku nunggu barulah doc dtg...dah cek semua aku pun kenalah tahan wad dlm kul 1.55pg..cian kat amsyar dah tido dia letih tgu aku..



pd 8/5 bermulalah hari aku di wad 5E.opss b4 tu aku kena duk wad sementara pasal wad penuh.tp aku lg suka duk wad sementara coz ada aircond & katil ada 2 jer cam private lak hehe..tp tghari tu dah ada katil kosong..aku pun naiklah n sambunglah carta gerak bb..biasalah kan kalo duk wad x leh tido lena kejap2 nurse dtg psg ctg n nti doc lak dtg nk tau carta gerak bb..tp bb mmg x cukup 10x gerak n doc kata kalo still x cukup aku akan dipaksa bersalin..



pd 9/5 jam 5.30 pg nurse kejut aku kata doc nak jumpa...sampai bilik doc.dia cek bwh baru buka 1cm n dia masukkan ubt sekali..ms tu aku dah jiwa kaco coz sakit akan dtg beberapa jam lg..sampaikan nk brfst pun x lalu...bila jam dah pukul 8am aku dah start sakit tp x lah kerap aku leh sembang2 dgn mbr katil sebelah..sambil tahan skt..mbr tu tanyer akak ni sakitkan tp leh senyum2 lg...yelah sakit cikit2 je kan bolehlah senyum..dlm kul 11 camtu nurse suh masuk bilik doc nk cek jln...alhamdulillah dah buka 3cm n sakit ms tu dah mula kuat mujurlah ada hubby temankan tgn hubby aku genggam sekuat2nyer bila skt tu dtg..dlm 1jam pastu aku rs yg amat sakit n tup2 kuar air hangat jer rs n darah sekali hubby pun pgil nurse...,nurse cek bwh still 3cm tp tanda dah kuar jd dorg nk tolak g lr...tp yg sedihnyer lr penuh aku dah skt sgt hanya tuhan jer yg tau ms tu sambil aku menangis tahan skt...1jam tau tgu baru lr kosong,bila dorg tolak aku g lr kat sana sorg doc n nurse pun xdtg jenguk..sekali lg aku kena tgu..lr penuh tp doc sorg jer x ke naya dibuatnyer..ms amsyar dulu dorg psg ctg masuk air n inject ubt tahan sakit tp kali ni apa pun xder..nk tgu doc pecahkan air ketuban punyalah lama aku dah meraung2(xdelah kuat mana) dlm bilik hampir jer nk jatuh katil nsb ada palang...

xlama pastu hubby aku masuk adlh teman pastu barulah doc dtg pecahkan air ketuban yg tgl cikit2 jer...tu pun doc cucuk2 x mau pecah yelah airnyer dah kuar ms kat wad...pastu cucuk tgn aku nk amik darah pun gigil2 tgn doc tu cari urat x jumpa2,ksian pulak tgk keadaan doc tu yg gelabah jer mana xnyer dia sorg jer bertugas kat dewan bersalin tu terkejar2 dia, x lama pastu barulah dtg nurse nk psg ctg.....15 minit pas pecah air ketuban td aku dah mula rs skt sgt sampai dah sesak nafas dibuatnyer,oksigen pun dorg x bg..hubby pun pgl nurse n nurse suh aku teran..aku pun teranlah sekuat hati tp bb x jugak kuar sbbnyer aku xder rs nk teran tp nurse suh teran aku pun heran padahal baru jap td doc cek baru 4cm xkan dlm ms 15minit leh buka 10cm,nurse td dah jerit2 suh teran lg dia kata kpala bb dah nmpk tp aku dah xder daya nk teran,hubby kat sebelah x putus2 bg smgt & aku pun berdoa dlm hati diberikan smgt dan kekuatan yg cukup alhamdulillah akhirnyer rasa nk teran tu dtg time tu lah aku teran betul2 dan lahirlah putera ke2 kami Aqeef Zafran jam 6.22pm seberat 2.84kg...nurse yg psg ctg td nk tgk ctg tup2 dgr bb ngs dia senyum jer ye lah dia kata baru jer sy psg ctg masuk skali lg dah bersalin.Jahit kali ni cikit sgt tu pun koyak cikit jer tp nurse jahit hidup2 lah mmg terasa jarum jahit dia huhuh gaduh2 aku dgn nurse ye lah nurse suh buka kaki aku lak duk kepit pasal nk tahan skt sgt..bila dikenang2 kelakar lak rasanyer..apa2 pun tq lah kat nurse tu coz dia yg sambut bb aqeef ..inilah kisah bersalinkan Aqeef Zafran...


kat bwh ni pic Aqeef n abg dia,amsyar sejak ada adik ni asyik nk cium adik dia jer pastu dengki bantal2 adik dia habis dia campak...tp apa yg aku tgk sejak2 amsyar ada adik ni dia dah pandai mtk susu n makan kalo dulu jgn harap...ye lah kan dah jd abg bertambah cerdik lah dia..

Aqeef dah 15 hari

Abg Amsyar & Aqeef












11 comments:

Mrs. Simplicity said...

ieda, mmg serdang tu da penuh sgt kan? aritu officemate, wife dia besalin mmg ken tunggu lama la. wad penuh la, macam2.. sampai dia da serik nak hantar wife dia besalin kat gov.

ape pun, syukur, aqeef da kua pun. lebat rambut aqeef. comel! ape sebab baby tak gerak aktif ye?

ieda said...

ha ah mmg skrg serdang penuh sgt..ieda pun jd serik nk bersalin sana kalo dah penuh sgt...pasal bb x gerak tu ieda pun x pasti tp ms nurse psg ctg tu jenuh goyang2 perut ieda tp dia ttp xnk gerak...kuat tido lah aqeef ni..

Nurshahfamily said...

alhamdulillah....
tahniah cz dah dpt second bb...
memang susah nak lupa pengalaman melahirkan cahaya mata kita kan?

semoga happy selalu.....

Mizz_Ila said...

Tahniah ieda.

nampak sajak dah amsyar jd abang. lain btol tgk mukanya...

selamat berpantang

A.I said...

TERKEMUT-KEMUT AKU DENGAR KAU BERCERITA NI IDA OIII... HUHUHU

irma said...

congrats ieda.......dua2 hero2 yer...siaplah maknya..hehe...selamat berpantang

nasz said...

adoi, seram pulak aku baca pengalaman bersalin ko ieda... tp alhamdulillah, dah lepas dah. tahniah!!

ღ Marisa Mardhia Online Shop ღ said...

ieda...takut lak aku diwatnye time aku nnt, dgn LR PENUH tu wat aku seriau wei :(

selamat berpantang k ;)

Reena said...

takut reena dengar pengalaman nie..reena ceazer so tak merasa lagi..hope second normal...

elly @ suely said...

bile tengok kengkawan rmai yg da ade second bb, besnye rasa... x sabar lak nak peknan lagi hehehe....

Mommy Aisy said...

hi dayah..

congrates for the 2nd baby..
wah, rupanya jd surirunah sepenuh masa ek..

cam agak ngeri je baca pengalaman dayah ni..neway, dayah kawen bila? xtau pun. tau2 da de 2 baby. huhu..

neways, happy always..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...